Zobacz co
u nas słychać

News

Tłuszcz a dieta dziecka

Tłuszcz, zwłaszcza w ostatnich latach cieszy się bardzo złą sławą. Jest on jednoznacznie kojarzony i obarczany winą za nadmierną otyłość, schorzenia serca i układu krwionośnego oraz inne choroby cywilizacyjne XXI wieku. Warto jednak wiedzieć, że tłuszcz to nie tylko kalorie, ale także niezbędny składnik do prawidłowego i zrównoważonego funkcjonowania naszego organizmu.

Osoba dorosła w swojej diecie powinna dostarczyć 25% dziennego zapotrzebowania na energię, właśnie z tłuszczów. U dzieci szacuje się, że zapotrzebowanie to może sięgać nawet 35%. Tłuszcz, a szczególnie oleje, są nośnikiem witamin A,D, E i K, warunkując tym samym prawidłowy wzrost i rozwój młodego organizmu. By dzieci rozwijały się prawidłowo zarówno fizycznie, jak i intelektualnie czy emocjonalnie, w ich diecie nie może zabraknąć tłuszczu. Ogromne znaczenie, zarówno dla naszego zdrowia jak i zdrowia najmłodszych ma oczywiście rodzaj spożywanego tłuszczu. 

Tłuszcze możemy podzielić na zwierzęce i roślinne oraz nasycone i nienasycone. Tłuszcze występujące w postaci stałej to najczęściej tłuszcze nasycone, głównie pochodzenia zwierzęcego, np. smalec, śmietana, masło czy tłuszcz znajdujący się w wieprzowinie i wołowinie. Roślinnym tłuszczem nasyconym jest między innymi niezwykle popularny w ostatnich latach olej kokosowy. Tłuszcze nienasycone występują natomiast głównie w olejach, rybach, owocach morza, nasionach czy orzechach. Do najważniejszych z nich zaliczmy kwasy omega-6 i omega-3, których ludzki organizm nie jest w stanie sam syntetyzować. 


Z badań w dziedzinie żywienia wynika, że w diecie warto ograniczyć tłuszcze nasycone, których nadmierne spożycie powoduje między innymi zbyt wysoki poziom cholesterolu we krwi. Warto z nich zrezygnować na rzecz tłuszczów nienasyconych i roślinnych. 

W kontekście wspomnianych już wcześniej kwasów omega-6 i omega-3 bardzo duże znaczenie odgrywa stosunek ich spożycia względem siebie. W prawidłowo zbilansowanej diecie, proporcje kwasu omega-6 do omega-3 powinny wynosić 3:1 lub 2:1. Idealną proporcją pomiędzy podanymi kwasami charakteryzuje się olej rzepakowy. Może okazać się, że jest to najlepsza propozycja dla najmłodszych, u których podaż nienasyconych kwasów tłuszczowych jest szczególnie ważna. To właśnie spożycie nienasyconych kwasów tłuszczowych warunkuje prawidłowy rozwój mózgu, układu nerwowego, aparatu wzroku, czy prawidłową równowagę hormonalną. 

Przy wyborze oleju trzeba zwrócić szczególną uwagę na to, by był on naturalny oraz bezerukowy, czyli pozbawiony szkodliwego dla nas kwasu erukowego. 

Należy pamiętać, że tłuszcze występują również dodatkowo w większości spożywanych produktów. Ilość oleju rzepakowego dodawanego do posiłku powinna być odpowiednio dobrana i przeliczona proporcjonalnie do wieku. 


Prawidłowo zbilansowana dieta jest podstawą prawidłowego rozwoju najmłodszych, a jej niezastąpionym elementem jest tłuszcz, który powinien być niezbędnym elementem naszych posiłków. Jednak tak jak w przypadku innych składników odżywczych, musi być on spożywany w odpowiednich ilościach. 


Źródło: 

https://dziecisawazne.pl/tluszcze-diecie-dziecka/
https://www.mjakmama24.pl/dziecko/zywienie-dziecka/tluszcz-w-diecie-dziecka-jakie-produkty-sa-bogate-w-tluszcz-aa-rARv-3WxP-8DqW.html