Zobacz co
u nas słychać

News

Hartowanie - naturalny sposób na budowanie odporności najmłodszych

Wraz z nadejściem okresu zimowego i związanej z nim zachorowalności, w głowach znacznej części rodziców pojawia się wizja domowego szpitala. Niestety w większości przypadków jedynym rozwiązaniem okazuje się przyjmowanie lekarstw oraz antybiotyków, które z czasem w znaczący sposób przyczyniają się do osłabienia odporności. Istnieją jednak naturalne sposoby, które zapewnią ochronę młodemu organizmowi i zminimalizują ryzyko zimowych przeziębień i zachorowań.

Jedną z najskuteczniejszych i najbardziej naturalnych metod budowania odporności jest hartowanie. O pozytywnych skutkach wystawiania organizmu na zmienne temperatury powietrza i wody w sposób kontrolowany wiemy już od lat. Niestety wciąż nieświadomie wzbraniamy się przed budowaniem odporności dziecka, w znaczący sposób ograniczając jego czas spędzony na dworze przy niskiej temperaturze lub doprowadzając do przegrzania organizmu przez zbyt ciepłe ubranie. Gdy dziecko znajdzie się pod wpływem niekorzystnych czynników środowiskowych, jego układ immunologiczny odbiera je jako zagrożenie i zaczyna z nim walczyć, zamiast unieszkodliwiać wirusy oraz bakterie. W takich warunkach dziecko jest znacznie bardziej narażone na negatywne działanie drobnoustrojów. Zdrowie dziecka zależy od jego układu odpornościowego, a o jego rozwój i działanie dbamy cały rok. Choć proces budowania odporności organizmu jest długi to przynosi on efekty na długie lata.

Jednym z kluczowych aspektów przy hartowaniu organizmu dziecka jest prawidłowy ubiór. Dzieci w okresie zimowym powinny mieć na sobie tylko jedną warstwę ubrania więcej niż dorośli, natomiast w miesiącach letnich o jedną warstwę mniej. Czasem warto, wbrew własnym odczuciom, zaufać najmłodszym w kwestii założenia kolejnej bluzy, czy rękawiczek. Dobrze jest także mieć na uwadze temperaturę w pomieszczeniach zamkniętych, ponieważ szczególnie w zimie jest w nich zbyt ciepło. Zabierając dziecko w miejsca, gdzie nie mamy wpływu na regulację temperatury powinniśmy je ubrać w sposób, który zapewni swobodę i nie spowoduje przegrzania młodego organizmu. Oczywiście na wszelki wypadek warto mieć także pod ręką coś ciepłego.

Pamiętajmy także, że codzienna aktywność fizyczna na świeżym powietrzu stanowi doskonałe narzędzie do hartowania organizmu najmłodszych. Na większość okoliczności jakie może zaserwować nam matka natura w postaci śniegu, czy deszczu jesteśmy w stanie się przygotować, dlatego niech pogoda niech nie będzie powodem do rezygnacji z wyjścia z domu.

Regularne posiłki bogate w składniki odżywcze, witaminy oraz minerały w postaci warzyw, owoców, ziół, chudego mięsa, ryb, produktów wzmacniających odporność oraz o zmniejszonej zawartości soli i cukru stanowi podstawę urozmaiconej diety, która również w bardzo znaczący sposób przyczyni się do budowania odporności (więcej na ten temat w innym artykule na blogu ASM „Jadłospis dla najmłodszych na zimowe dni. Jak jeść zdrowo i wzmacniać odporność?”).    

Jednymi z najprostszych domowych sposobów na budowanie odporności najmłodszych są naprzemienne prysznice lub kilkuminutowe kąpiele w zimnej wodzie, co uodparnia dziecko na nagłe zmiany temperatur. Tuż przed snem warto także wywietrzyć pokój. Wpływa to na lepszy i zdrowszy sen oraz oczyszcza pokój z wirusów i bakterii, zwłaszcza w czasie choroby. Na budowanie oraz wzmacnianie naszego organizmu nigdy nie jest za późno, dlatego zacznijmy już teraz.

 

Źródło:
https://swiat-rodzicow.pl/hartowanie-dziecka
https://dziecisawazne.pl/madrze-hartowac-dziecko-dlaczego-ogole-warto-robic/