Zobacz co
u nas słychać

News

Cyfrowy świat upośledza u najmłodszych zdolność rozpoznawania emocji

Powszechność i korzystanie z urządzeń elektronicznych już od najmłodszych lat stale rośnie. Widok kilkuletniego dziecka z tabletem czy smartfonem chyba nikogo już nie dziwi. Czy zastanawialiście się jednak jak elektronika wpływa na rozwój emocjonalny dzieci?

W ostatnich latach znacząco wzrósł czas jaki dzieci spędzają przed ekranem monitora. W Polsce jedynie co drugi ośmiolatek w dni szkolne oraz co siódmy w dni wolne spełnia zalecenia ekspertów dotyczące limitu tzw. czasu ekranowego (COSI 2016). 

 

W dobie bardzo łatwego dostępu do najnowszych technologii, już od najmłodszych lat mamy stały kontakt z urządzeniami elektronicznymi oraz cyfrową rozrywką. Badacze z University of California sprawdzili jednak, jak wykorzystywanie nowych technologii do komunikowania się z otoczeniem przez dzieci, wpływa na ich umiejętności rozpoznawania emocji u innych osób. Uczniów w wieku 12 lat tej samej szkoły poproszono o wypełnienie testu, który umożliwia określenie zdolności do rozpoznawania emocji, jakie towarzyszą drugiemu człowiekowi wyłącznie na podstawie mimiki jego twarzy. Jest to jedna z najważniejszych umiejętności komunikacji niewerbalnej.

 

Kolejnym etapem doświadczenia było podzielenie dzieci na dwie grupy. Jedna z grup wzięła udział w pięciodniowym obozie poza miastem, na którym całkowicie ograniczono dostęp do urządzeń elektronicznych oraz Internetu. Uczniowie mieli za to wiele okazji do wzajemnych interakcji podczas grupowych zajęć, czy współdzielenia pokoi. Druga grupa została w szkole i spędziła ten czas tak jak zwykle, bez żadnych ograniczeń dotyczących korzystania z mediów. 

 

Po upływie pięciu dni obie grupy ponownie wypełniły ten sam test. Zgodnie z przypuszczeniami psychologów, umiejętności rozpoznawania emocji uległy istotnemu polepszeniu w przypadku dzieci, które wzięły udział w obozie. Znacznie sprawniej i trafniej oceniły one prezentowane emocje. Okazuje się, że dzieci, które spędzają za dużą ilość czasu w świecie cyfrowym tracą zdolność do świadomego i właściwego rozpoznawania oraz rozumienia emocji na twarzach innych ludzi. 

 

„Wielu ludzi doszukuje się korzyści, jakie płyną z zastosowania urządzeń elektronicznych w edukacji, ale niewielu zwraca uwagę na koszty. Obniżona wrażliwość na wskazówki emocjonalne, czyli utrata zdolności do rozumienia emocji innych ludzi, to właśnie jeden z kosztów. Przenoszenie interakcji ludzkich na ekran wydaje się upośledzać umiejętności społeczne” – mówi współautorka badania, Patricia Greenfield.

 

Atrakcyjność smartfonów jest bardzo duża. Różnorodna oferta gier i aplikacji sprawia, że ten rodzaj rozrywki jest szczególnie pożądany przez najmłodszych. Ważne jednak, aby świadomie kontrolować i dawkować dziecku czas przed ekranem komputera, czy telefonu.

 

 

Źródła: 

 

Uhls, Y., Michikyan, M., Morris, J., Garcia, D., Small, G., Zgourou, E., Greenfield, P. (2014). Five days at outdoor education camp without screens improves preteen skills with nonverbal emotion cues. Computers in Human Behavior, 39: 387-392.


https://www.wychowaniewprzedszkolu.com.pl/artykul/media-elektroniczne-a-emocje-najmlodszych-tablet-smartfon-wrog-czy-przyjaciel-w-ksztaltowaniu-rozwoju-emocji


https://zwierciadlo.pl/psychologia/smartfony-zmieniaja-nam-dzieci

 

https://dziecisawazne.pl/korzystanie-urzadzen-elektronicznych-wplyw-rozwoj-dziecka-jesper-juul/